এতিয়াই চাওক

6/recent/ticker-posts

তাৰকা-পৌৰাণিক উপন্যাস।। ৰাজীৱ গগৈ।।খণ্ড-07

 


ৰাক্ষসৰাজ সুকেশৰ আছিল তিনি পৰাক্ৰমী পুত্ৰ---মাল্যবান , সুমালী আৰু মালী । পাতাল জিনি তিনিও প্ৰৱেশিছিল মৰতত আৰু প্ৰথমে ৰাজ্য পাতিছিল লংকাত। শাসনত দক্ষ বাবে সুমালীয়ে লৈছিল শাসনৰ ভাৰ, জ্যেষ্ঠ মাল্যবান আছিল পৰামৰ্শ দাতা আৰু কণিষ্ঠ মালী আছিল ৰাক্ষস সেনাৰ সেনানায়ক  । উদ্দেশ্য আছিল  তিনিওৰে  ত্ৰিলোক বিজেতা হোৱাৰ । সেয়ে  সাগৰ বেষ্টিত লংকাতেই  জানো  সীমাবদ্ধ  হৈ থাকিব তিনিও দুৰ্দ্দান্ত  দুৰাকাংক্ষী ৰাক্ষস ? মাথো সুযোগৰ অপেক্ষাত আছিল  স্বৰ্গ  আক্ৰমণৰ !! 

     দেৱতাই বুজিছিল ৰাক্ষসৰ অভিপ্ৰায় ; হৈছিল ভীতিগ্ৰস্ত!! নাৰায়ণো হৈছিল চিন্তিত ৰাক্ষসৰ আগ্ৰাসন  আৰু  দেৱতাৰ ভীতি দেখি । সেয়ে নাৰায়ণেই  ৰচিছিল কৌশল দেৱতাৰ ভীতি মোচনৰ  । সচৰাচৰ হোৱাৰ দৰে দেৱৰ্ষি হৈছিল  মাধ্যম আৰু নুবুজি দেৱ- নাৰায়ণৰ ষড়যন্ত্ৰ তিনিও ৰাক্ষসে অহংকাৰত মত্ত হৈ স্বৰ্গ আক্ৰমণৰ হেতু হৈছিল  ধাৱমান । আৰম্ভ হৈছিল  সৰগত দেৱাসুৰ সংগ্ৰাম ; ভয়ংকৰ সংগ্ৰাম । ভৱা নাছিল ৰাক্ষস ভাতাত্ৰয়ে নাৰায়ণো যে ৰক্ষক হ’বহি দেৱ  সমাজৰ  ; কৰিবহি ৰণ ৰাক্ষসৰ  বিৰুদ্ধে । আচৰিত  কৰি ৰাক্ষস  সেনাক হাতে চক্ৰ ধৰি নাৰায়ণে প্ৰাণ ল’লে দাম্ভিক মালীৰ । ৰাক্ষসৰ ৰণুৱা ঘোঁৰা ৰণত পৰিল । উদ্যমী দেৱসেনাৰ প্ৰাণঘাতি আক্ৰমণৰ  পৰা  কোনোমতে  প্ৰাণ লৈ পলাই আহিছিল  জ্যেষ্ঠ আৰু মাজু ৰাক্ষস ।

      কিন্তু দুৰ্ভাগ্যই লগ এৰা নাছিল ৰাক্ষসৰ । দেৱতা  প্ৰৱেশিছিল  লংকাপুৰীতো । ৰাজ্য ৰাখো বুলি প্ৰাণেপণে যুঁজিছিল সুমালী আৰু মাল্যবানে । কিন্তু নোৱাৰিলে দেৱতাক ৰোধিব ; দখল  কৰিছিল  দেৱতাই  স্বৰ্ণলংকা  আৰু  ঋষি  বিশ্ৰবা - দেৱবৰ্ণিনীৰ  তনয় কুবেৰক অলকাপুৰীৰ  লগতে স্বৰ্ণলংকাৰ দায়িত্বও  নাৰায়ণে  অৰ্পণ  কৰিছিল  ।

ভাতৃহাৰা , ৰাজ্যহাৰা  হৈ  মাল্যবান আৰু সুমালীয়ে আশ্ৰয় লৈছিলগৈ পাতালত । ভাতৃৰ বেজাৰত কান্দিছিল মাল্যবানে । কিন্তু সুমালী আছিল নিৰ্বিকাৰ , যেন  কিবা চিন্তাত নিমগ্ন । হঠাত কুটিলতাৰ ইষৎ হাঁহি বিয়পি  পৰিছিল  সুমালীৰ  মুখ মণ্ডলত । ক্ৰমে হাঁহি অট্টহাস্যত  হৈছিল  পৰিণত । মাল্যবান  চমকি  উঠিছিল ! কেনেদৰে এই  দুখৰ বেলাত  অট্টহাস্য কৰিব পাৰে  ভাতৃ সুমালীয়ে ? বিস্মিত  নেত্ৰে  জ্যেষ্ঠই  চাই ৰৈছিল  মাথো  মাজুৰ  মুখলৈ !!

       জ্যেষ্ঠ ভ্ৰাতাৰ মনৰ দুৰ্বোধ্যতা দূৰ কৰি  সুমালীয়ে কৈছিল--- “ দাদা, কূট কৌশল নহয় কেৱল দেৱতাৰ সম্পদ । আমিও ৰচিম কূট কৌশল!! যি  বিশ্ৰবা নন্দনক  দেৱতাই দিছে আমাৰ পৰা কাঢ়ি লোৱা  স্বৰ্ণলংকাৰ  দায়িত্ব , সেই বিশ্ৰবাৰ  গৃহতে  আমি ৰোপণ  কৰিম  ষড়যন্ত্ৰৰ বট বৃক্ষ । সময়ত তাতেই লাগিব দেৱতাৰ বাবে অতি  বিষাক্ত  ফচল!!

সুমালীৰ  কথনৰ  তাৎপৰ্য  সম্পূৰ্ণৰূপে বুজিব পৰা নাছিল মাল্যবানে । লক্ষ্য কৰিছিল মাথো আশাৰ জ্যোতিৰে  জ্যোতিৰ্ময় হৈ পৰা  সুমালীৰ বদন । নিশ্চয় ৰাক্ষসৰ কল্যাণৰ যে  এক  ফলদায়ক আঁচনি চিন্তিছে সুমালীয়ে সেই বিষয়ে নিশ্চিত হৈছিল  মাল্যবান । 

        সুমালীসৃষ্ট  ষড়যন্ত্ৰৰ  নায়িকা  হ’বলৈ স্বেচ্ছাই আগুৱাই আহিছিল  তেওঁৰে কন্যা  কৈকসী 

( নৈকেসী ) । দৃঢ়, আত্মবিশ্বাসী কণ্ঠৰে কৈকসীয়ে প্ৰতিশ্ৰুতি দিছিল  পিতা সুমালীক -------

“ ৰাক্ষসৰ কল্যাণ, পিতাৰ সন্মান ঘূৰাই আনিবলৈ অৰ্পণ কৰিম  মোৰ জীৱন ।”   পিতৃৰ  বাবে  সৰ্বচ্চ  ত্যাগ  কৰিবলৈ আগুৱাই  আহিছিল  ইতিহাসত  অন্য  এগৰাকী  কন্যা --- কৈকসীৰ  ৰূপত !! সতিনী  হ’বলৈও  প্ৰস্তুত  হৈছিল   কৈকসী !!

     ৰাক্ষসৰ  কৌশল  সফল  হৈছিল । চল কৰি  কৈকসী  বিশ্ৰবাৰ  দ্বিতীয়  পত্নীত পৰিণত হৈ জননী হৈছিল ৰাৱণ, কুম্ভকৰ্ণ, বিভীষণ নামে তিনি পুত্ৰ  আৰু শূপৰ্ণখা নামে এক কন্যাৰ । সুমালী  আনন্দিত হৈছিল ; দেখিছিল  সপোন  জ্যেষ্ঠ  নাতি ৰাৱণে ৰাক্ষসৰ ভাগ্যৰবি পুনৰ উদিত কৰাব । 

সময়  বাগৰিছিল ;  কৈকসীৰ  তিনিও পুত্ৰ  যুৱকত পৰিণত  হৈছিল   ।  কিন্তু অস্থিৰ  হৈ  পৰিছিল  সুমালী ; ৰাৱণৰ  জন্মত যি আশাৰ বন্তি জ্বলিব ধৰিছিল সুমালীৰ মনত সেই বন্তি  যেন  দিব  নুমুৱাই যৌৱনপ্ৰাপ্ত ৰাৱণেই  ! আচৰিত হৈছিল সুমালী , আশাহত হৈছিল সুমালী ; হৈছিল  সন্দিহান  ক'ত গ'ল  ৰাৱণৰ   মাতৃৰ  পৰা  প্ৰবাহিত  ৰাক্ষসৰ  ৰক্ত ! কাৰণ -- ৰাৱণ  হৈছেচোন  পিতা  বিশ্ৰবাৰ  দৰে  নাৰায়ণৰ   ভক্ত  ! পূজাৰীচোন  দেৱ  সংস্কৃতিৰ !!   সন্দেহ  উপজিছিল  সুমালীৰ  কন্যা  কৈকসীৰ ওপৰত ।  কিয়  কৈকসীয়ে  বাধা  দিয়া  নাই  পুত্ৰগণক  দেৱ সংস্কৃতিৰ পূজাৰী হোৱাত ?  নে  ঋষি  বিশ্ৰবাৰ  সান্নিধ্যত  কৈকসীয়েও জলাঞ্জলি  দিলে  ৰাক্ষস  সংস্কৃতিক !! পাহৰি  গ'ল  পিতৃক  দিয়া  প্ৰতিশ্ৰুতি ?

সুমালীৰ   ধাৰণা   আছিল  ভুল ।  বিশ্বাসঘাতক  নহয়  কেতিয়াও  কৈকসী । বুকুত  লৈ  আছিল  প্ৰতিশোধৰ  অগনি । কেনেদৰে সহে  সতিনীৰ  পুত্ৰ কুবেৰৰ  ইমান  প্ৰতিপত্তি । যি  লংকাৰ  গৰাকী  আছিল  এসময়ত  কৈকসীৰ  পিতৃ , সেই  লংকা  এতিয়া  সতিনী   পুত্ৰৰ  !! প্ৰতি পলে নৈৰাশ্যৰ কলীয়া ডাৱৰে কৈকসীক আৱৰি  ধৰিছিল ; তথাপি  আশাহত    হোৱা    নাছিল  কৈকসী । নিজৰ ৰক্ত, নিজৰ দুগ্ধৰ ওপৰত দৃঢ় বিশ্বাস  আছিল কৈকসীৰ । যি ৰক্ত- দুগ্ধৰে  সমৃদ্ধ  তেওঁৰ  সন্তান  সি  হ'ব  নোৱাৰে কদাপি দেৱহিতৈষী ।  সেয়ে  আশাহত  পিতৃক  কৰিছিল  অনুৰোধ---

          “ বিশ্বাস ৰাখা পিতৃ তুমি কন্যাৰ ওপৰত ; বিশ্ৰবাৰ বীৰ্য্যৰে কেৱল সন্তান জন্ম দিয়াই  মোৰ  উদ্দেশ্য  নহয় । নাপাহৰো  মোৰ  কৰ্তব্য  ;  পাহৰা  নাই  মই  তোমাক  দিয়া প্ৰতিশ্ৰুতি ; দিয়া মাথো মোক কিছু সময় ।” --- কন্যাৰ দৃঢ়তা দেখি  আশ্বস্ত হৈছিল সুমালী ।

         চেষ্টাৰ  ত্ৰুটি  কৰা  নাছিল কৈকসীয়ে ; অনৰ্গল  দি গৈছিল  সন্তানক দেৱ  বিৰোধী  পাঠ ।  কৰি  গৈছিল ব্যাখ্যা  কেনেদৰে নাৰায়ণে অসুৰ-ৰাক্ষসক  অতীজৰেপৰা  নিধন কৰি আহিছিল  চলে - বলে- কৌশলেৰে । কৈছিল ৰাৱণক  কেনেদৰে কণিষ্ঠ মাতামহ মালীক দেৱ-নাৰায়ণে চল কৰি কৰিছিল হত্যা । কৈকসীৰ  প্ৰচেষ্টা সফল  হৈছিল; দেৱ সংস্কৃতিৰ  প্ৰতি ক্ৰমে  বিদ্বেষী হৈ  উঠিছিল ৰাৱণ ;  আকৃষ্ট  হৈছিল  ক্ৰমে ৰাক্ষস সংস্কৃতিৰ দিশে । মাজু  কুম্ভ  আছিল  সদায়  ৰাৱণৰ  ফলীয়া । কিন্তু নোৱাৰিলে  সলাব  কৈকসীয়ে  কণিষ্ঠ বিভীষণক ; তেওঁচোন  হাড়ে - হিমজুৱে হৈ পৰিছে  নাৰায়ণৰ  ভক্ত !   

     কৈকসী  আনন্দিত  হৈছিল । সপোন  বাস্তৱায়িত  হোৱাৰ পথত; জ্যেষ্ঠ আৰু মাজু পুত্ৰ  সম্পূৰ্ণৰূপে হৈছিল  দেৱবিৰোধী, নাৰায়ণৰ বিৰোধী । মাতৃৰ  পৰামৰ্শতে দেৱতাৰ ওপৰত বিজয় পোৱাৰ  উদ্দেশ্যে ৰাৱণ-কুম্ভকৰ্ণই  কৰিছিলগৈ  সৃষ্টিকৰ্তাক তপ । তপস্যাৰ  প্ৰতি  সদা  আগ্ৰহী বিভীষণেও জ্যেষ্ঠ ভাতৃ গণক দিছিল  সঙ্গ, কিন্তু  বিভীষণৰ  তপৰ  উদ্দেশ্য  নাছিল বিশ্ববিজয়ী  হোৱা ।       

       কৈকসীৰ  আনন্দ  যেনেদৰে স্বাভাৱিক ;  ৰাৱণ   আৰু কুম্ভকৰ্ণৰ  নাৰায়ণ  বৈৰীতাও   অৱশ্যম্ভাৱী , পূৰ্বে  নিৰ্ধাৰিত । বৈৰী আচৰণ কৰি  লক্ষ্মীনাৰায়ণৰ মুকুতি লভিব লাগিব বৈকুণ্ঠৰ শাপিত প্ৰহৰী জয় আৰু বিজয়ে । ঘটনা  বৈকুণ্ঠ   ধামৰ --------

      বৈকুণ্ঠৰ  সপ্তম  দ্বাৰৰ  দ্বাৰপাল জয় আৰু বিজয়ৰ মনত উন্মেষ ঘটিছিল অহং ভাৱৰ  । অহং ভাৱ পতনৰ মূল; অহংভাৱ  ভক্তি পথৰ শূল । তাতে নাৰায়ণৰ প্ৰিয় দ্বাৰপাল দুজনৰ জন্মিছে অহংভাৱ!! নাৰায়ণ জানো  নিৰ্বিকাৰ হৈ থাকিব ? সেয়ে এদিন চাৰি সিদ্ধৰ ( সনক , সনাতন , সনত, সনন্দ ) আগমণ ঘটিছিল ( নে ঘটাইছিল)  বৈকুণ্ঠ ধামলৈ ! উদ্দেশ্য নাৰায়ণক সাক্ষাতৰ  । কিন্তু নাৰায়ণৰ বিশ্ৰামৰ দোহাই  দি দ্বাৰপাল জয় আৰু বিজয়ে চাৰি সিদ্ধক নিদিলে সাক্ষাতৰ  অনুমতি । অহংকাৰত মত্ত হৈ জয় আৰু বিজয়ে  নিচিনিলে চাৰি সিদ্ধৰ মহত্বক ; কৰিছিল অপমান আৰু তাৰ পৰিণাম-----  “ অহংকাৰী দ্বাৰপাল; বৈকুণ্ঠত থকাৰ তহঁত নহয় যোগ্য । দিলো অভিশাপ স্খলিত হ’বি তহঁত বৈকুণ্ঠৰ পৰা; অনাৰ্য  হৈ  তহঁতে ধৰাত  ল’বিগৈ  জনম ।” ---- চাৰি সিদ্ধই দিছিল অভিশাপ ।    

      শাপিত হৈ  চেতনা আহিছিল  জয় আৰু বিজয়ৰ । কি ভুল, কি পাপ কৰিলো আমি ? ক্ৰন্দন কৰিছিল দুয়ো ; ক্ষমা মাগিছিল দুয়ো । কিন্তু  অভিশাপ যে নহয় খণ্ডন !! অভিশাপ দি চাৰি সিদ্ধই  বৈকুণ্ঠৰপৰা  কৰিছিল প্ৰস্থান । শোকাতুৰ জয় আৰু বিজয়ক অৱশেষত নাৰায়ণেই  দিছিল বিধান -------------- “ আমাকেই বৈৰী চিন্তি তিনিটা শাপিত জীৱন কটাবা ধৰাত । আমাৰেই হাতে দুয়ো  মুকুতি   লভিবা  তিনিও  জনমত । ”---- ইতিপূৰ্বে  বৰাহ

ৰূপেৰে হিৰণ্যাক্ষক আৰু নৰসিংহ ৰূপেৰে হিৰণ্যকশিপুক এটা শাপিত জীৱনৰপৰা নাৰায়ণে মুক্তি  দিছে জয় আৰু বিজয়ক । সেই শাপিত জয়ে ৰাৱন আৰু বিজয়ে কুম্ভকৰ্ণ ৰূপত পুনৰ ধৰাত লৈছেহি দ্বিতীয়  জনম !!        

            তিনিও ভাতৃ, বিশেষকৈ  ৰাৱণৰ কঠোৰ তপস্যাত সন্তুষ্ট হৈছিল সৃষ্টিকৰ্তা । যদিওবা অমৰত্ব বৰ লভিবলৈ সক্ষম হোৱা নাছিল ৰাৱণ, কিন্তু যক্ষ , ৰক্ষ, দেৱ, গন্ধৰ্ব, নাগ, কিন্নৰৰ হাতত অবধ্য হ’ব ৰাৱণ । ৰাক্ষস সংস্কৃতিৰ উত্থানৰ অৰ্থে এই বৰেই আছিল  শক্তিশালী  ৰাৱণৰ বাবে যথেষ্ট । বিভীষণেও লভিলে ভক্তি মাৰ্গে অবিচলিত  থকাৰ বৰ । পাছে বাকদেৱীৰ  কৃপাত সন্তুষ্ট হৈছিল দেৱেন্দ্ৰ ; আশাহত হৈছিল কুম্ভকৰ্ণহে । ‘ইন্দ্ৰাসন’ৰ  সলনি ‘ নিদ্ৰাসন '  উচ্চাৰণেৰে বৰ  লৈছিল কুম্ভকৰ্ণই !! ইয়াৰ দ্বাৰা ৰক্ষা পৰিছিল  দেৱেন্দ্ৰ  কুম্ভৰ  উচ্চাকাংক্ষাৰ পৰা; ৰক্ষা পৰিছিল  বসুন্ধৰা   কুম্ভকৰ্ণৰ ভোজন বিলাসিতাৰ পৰা । ছমাহ শয়ন কৰি এদিনৰ বাবে জাগ্ৰত হৈ ভোজন  কৰিব লগা হৈছিল কুম্ভকৰ্ণই !!      

          আনফালে  বাধ্যত  পৰি  কুবেৰে স্বৰ্ণলংকাৰ দায়িত্ব  ল'ব  লগাত  পৰিছিল  বাবে  মন বহোৱাব পৰা নাছিল লংকাত । সঘনাই মনত পৰিছিল নিজ ৰাজ্য অলকাপুৰীলৈ আৰু অমৰাৱতীৰ ভোগ বিলাসলৈ । সেয়ে এদিন যেতিয়া ৰাৱণৰ পৰা লংকা বিচাৰি  পাইছিল প্ৰস্তাৱ , ক্ৰোধিত হোৱা নাছিল কুবেৰ । অৱশ্যে কুবেৰে ৰাৱণৰ অন্তৰ্নিহিত ৰাক্ষস প্ৰীতিৰ উমানো পোৱা নাছিল । ভাবিছিল বৈমাত্ৰেয় ভাতৃ ৰাৱণ লংকাৰ গৰাকী হৈ দেৱ সংস্কৃতিৰ ৰক্ষকহে হ’ব । এনেয়ো ৰাৱণৰ  মাতামহ সুমালীৰে আছিল স্বৰ্ণলংকা ; সেই সূত্ৰে ৰাৱণৰ অধিকাৰ আছে লংকাত । এই আশাৰে কুবেৰে বিনা দ্বিধাই লংকা অৰ্পণ কৰিছিল ৰাৱণক । 

              কুবেৰৰ ধাৰণা ভুল প্ৰমাণিত হ’বলৈ বেছি সময় নালাগিছিল । প্ৰকাশিত হৈছিল ক্ৰমে ৰাৱণৰ দেৱ বিৰোধী মনোভাৱ । কুবেৰৰ বিৰুদ্ধেও অস্ত্ৰ ধৰি ৰাৱনে কাঢ়ি  লৈছিল পুস্পক ৰথ । জ্যেষ্ঠ পুত্ৰ মেঘনাদক সঙ্গী ৰূপে লৈ দেৱতাৰ বিৰুদ্ধে ৰাৱণে চলালে অভিযান । ইন্দ্ৰক পৰাস্ত কৰি মেঘনাদে ল’লে ইন্দ্ৰজিত নাম । বন্ধ  কৰি জগতত দেৱযজ্ঞ আৰু নাৰায়ণৰ পূজা ৰাৱনে চলালে  ত্ৰিজগতত  সন্ত্ৰাস  !! 

Post a Comment

0 Comments